contoh makalah akhlak dalam islam
contoh makalah akhlak dalam islam berikut ini adalah contoh makalah untuk tugas agama islam kalian semoga bermanfaat ya
BAB I
PENDAHULUAN
A.
Latar belakang
Semakin canggihnya ilmu pengetahuan,
zaman semakin moderen dan manusiapun hidup beragam dengan kemudahan-kemudahan yang di sajikan oleh moderenisasi dunia.
Peradaban di era globalisasi saat ini membuat kodrat manusia sebagai hamba
ALLAH SWT yang semata-mata hanya di wajibkan patuh dan hanya menyembah satu
kepadanya, kini menjadi sedikit terasingkan dan tersingkirkan dari kehidan
sehari-hari manusia itu sendiri. yang mana di karenakan merosotnya Iman-iman
manusia itu sndiri “subhanallah”.
Kini Tindakan mereka semakin tidak terkontrol lagi, kemerosotan ahlak dan moral
yang seharusnya menjadi hal yang di prioritaska dalam melakoni kehidupan sosial
mereka di dunia yang hanya sementara ini kini hanya menjadi kata-kata khiasan
saja dalam kehidupan mereka tanpa mengetahui maknanya. Kemerosotan moral dan
ahlak manusia itu semakin hari semakin bertambah parah, yang dalam artian
perilaku dan tindakan mereka semakin tidak terkontrol dengan ketidak tauanya
dan ketidak adanya pelakon yang menggambarkan bagaimana semestinya contoh manusia
yang beriman kepada ALLAH SWT.
Oleh karena itu marilah kita bersama-sama berusaha
sekeras dan semaksimal mungkin demi tercapainya keimanan yang hakiki kepada
ALLAH SWT.
B. Rumusan masalah
Untuk mengetahui Ahlak secara
lebih jelas lagi. Serta dapat membedakan antara ahlak moral serta etika dalam
Islam
C. Tujuan
Sebagai bahan pembelajaran dan
pertimbangan mengenai baik buruknya ahlak, moral serta etika seseorang dalam
islam, yang menyasar pada perebaikan dan kemajuan penegetahuan ahlak, moral
serta etika seorang manusia di masa yang akan datang nantinya.
BAB II
PEMBAHASAN
A. AKHLAK DALAM ISLAM
1. Konsep Akhlak
Walaupun
manusia boleh dipisahkan daripada bidang ilmu atau pemikiran, bahkan juga boleh
dipisahkan daripada agama dan kepercayaan, tetapi tidak boleh dipisahkan dengan
akhlak atau moral. Ini kerana setiap perbuatan, amalan atau tindakan yang
diambil tidak terlepas atau terkeluar daripada lingkungan hukuman sama ada
terhadap dirinya atau orang lain ataupun benda lain yaitu adakah baik atau tidak segala
tindakan tersebut. Jika baik, jawabannya perkara itu akan dilakukan tetapi jika jahat, perkara itu akan ditinggalkan.
Itulah akhlak yang baik. Tetapi jika sebaliknya yang dilakukan itulah akhlak
yang buruk.
Dari sini ternyata kedudukan akhlak
dalam kehidupan manusia sehingga di kalangan orang yang tidak bermoral mereka
merasakan perlu adanya suatu akhlak yang diakui bersama oleh mereka supaya
dapat mengatur kehidupan yang lebih baik menurut pandangan mereka.
Islam merangkumi aqidah, dan syariat
itu mengandungi roh akhlak. Akhlak adalah roh kepada risalah Islam sementara syariat
adalah lembaga jelmaan daripada roh tersebut. Ini bererti Islam tanpa akhlak
seperti rangka yang tidak mempunyai isi, atau jasad yang tidak bernyawa. Sabda
Rasulullah SAW
yang bermaksud : "Islam itu
akhlak yang baik". Begitu juga sabda Baginda yang bermaksud : "Tidak ada sesuatu yang lebih berat
timbangannya selain daripada akhlak yang mulia."
Akhlak
dari segi bahasa : berasal
daripada perkataan 'khulq'
yang bererti perilaku, perangai atau tabiat. Maksud ni terkandung dalam kata-kata
Aisyah berkaitan akhlak Rasulullah SAW yang bermaksud : "Akhlaknya (Rasulullah) adalah al-Quran." Akhlak Rasulullah yang
dimaksudkan di dalam kata-kata di atas ialah kepercayaan, keyakinan, pegangan,
sikap dan tingkah laku Rasulullah SAW yang semuanya merupakan pelaksanaan
ajaran al-Quran.
Akhlak dari segi istilah : Menurut
Imam al-Ghazali, "Akhlak ialah suatu sifat yang tertanam dalam jiwa
yang daripadanya timbul perbuatan-perbuatan dengan mudah tanpa memerlukan
pertimbangan terlebih dahulu."
Menurut Ibnu Maskawih, "Akhlak
ialah keadaan jiwa seseorang yang mendorong untuk melakukan perbuatan-perbuatan
tanpa pertimbangan akal fikiran terlebih dahulu."
Menurut Profesor Dr Ahmad Amin,
"Akhlak ialah kehendak yang dibiasakan dan ia akan menjadi kebiasaan yang
mudah dilakukan."
Daripada definis tersebut dapat kita
fahami bahawa akhlak merupakan suatu perlakuan yang tetap sifatnya di dalam
jiwa seseorang yang tidak memerlukan daya pemikiran di dalam melakukan sesuatu
tindakan.
B. PERBEDAAN AHLAK DAN MORAL/ETIKA
Yang
dimaksudkan dengan akhlak secara umum ialah sistem atau tingkah laku manusia
yang bersumberkan kepada asas wahyu atau syarak. Sementara yang dimaksudkan
dengan etika ialah sistem tingkah laku manusia yang selain daripada wahyu,
tegasnya yang bersumberkan falsafah. Kata etika berasal daripada bahasa
Inggeris "Ethic" dan bahasa Greek "Ethos" yang membawa
maksud nilai-nilai atau perkara yang berkaitan dengan sikap yang menentukan
tingkah laku sesuatu golongan.
Kata moral pula ialah tingkah laku
yang telah ditentukan oleh etika. Tingkah laku yang telah ditentukan oleh etika
sama ada baik atau jahat dinamakan moral. Moral ini terbahagi kepada dua iaitu
baik dan jahat. Yang baik ialah segala tingkah laku yang dikenal pasti oleh
etika sebagai baik. Dan yang jahat ialah tingkah laku yang
dikenal pasti oleh etika sebagai jahat.
1. Perbedaan Antara Akhlak dan Moral/Etika
·
Akhlak merupakan satu sistem yang menilai tindakan zahir dan
batin manusia manakala moral ialah satu sistem yang menilai tindakan zahir
manusia sahaja.
·
Akhlak mencakup pemikiran, perasaan dan niat di hati manusia
dalam hubungan manusia dengan Allah, manusia dengan manusia dan manusia dengan
makhluk lain manakala moral mencakupi pemikiran, perasaan dan niat di hati
manusia dalam hubungan manusia dengan manusia sahaja.
·
Nilai-nilai akhlak ditentukan oleh Allah swt melalui
al-Quran dan tunjuk ajar oleh Rasulullah saw manakala moral ditentukan oleh
manusia.
·
Nilai-nilai akhlak bersifat mutlak, sempurna dan tetap
manakala nilai-nilai moral bersifat relatif, subjektif dan sementara.
·
Pakaian
Menurut
Islam pakaian bagi seseorang muslim mestilah menutup aurat. Seandainya mereka
tidak menutup aurat maka ia telah dianggap sebagai orang yang tidak berakhlak
kerana telah melanggar peraturan yang telah ditetapkan oleh Allah swt. Berbeda dengan moral, jika seseorang itu
mendedahkan aurat tetapi masih mempunyai perlakuan yang baik, maka mereka masih
dianggap bermoral oleh sesetengah pihak.
·
Pergaulan bebas antara lelaki dan
perempuan
Fenomena seumpama ini sudah menjadi suatu lumrah baik masyarakat di Barat dan masyarakat
kita. Berdasarkan penilaian Barat perkara ini masih dianggap bermoral,
sebaliknya jika dilihat dari sudut akhlak Islam, perlakuan sedemikian sudah
dianggap tidak berakhlak.
·
Bersalaman
Bersalaman
di antara lelaki dan perempuan yang bukan mahramnya adalah haram menurut Islam
walaupun tujuannya untuk merapatkan hubungan. Tetapi perkara ini dibolehkan
dalam sistem moral.
Skop
akhlak Islam adalah luas merangkumi segenap perkara yang berkaitan dengan
kehidupan manusia sama ada hubungan manusia dengan Allah, hubungan manusia
dengan manusia dan hubungan manusia dengan makhluk lain.
1. Akhlak dengan Allah : Antara ciri-ciri penting
akhlak manusia dengan Allah swt ialah :
- Beriman kepada Allah : yaitu mengakui, mempercayai dan meyakini bahawa Allah itu wujud serta beriman dengan rukun-rukunnya dan melaksanakan tuntutan-tuntutan di samping meninggalkan sebarang sifat atau bentuk syirik terhadapnya.
- Beribadah atau mengabdikan diri, tunduk, taat dan patuh kepada Allah : yaitu melaksanakan segala perintah dan meninggalkan segala larangannya dengan ikhlas semata-mata kerana Allah swt.
- Senatiasa bertaubat dengan tuhannya : yaitu apabila seseorang mukmin itu terlupa atau jatuh kepada kecuaian dan kesilapan yang tidak seharusnya berlaku lalu ia segera sedar dan insaf lalu meminta taubat atas kecuaiannya.
- Mencari keredhaan Tuhannya : yaitu sentiasa mengharapkan Allah dalam segala usaha dan amalannya. Segala gerak geri hidupnya hanyalah untuk mencapai keredhaan Allah dan bukannya mengharapkan keredhaan manusia walaupun kadang kala terpaksa membuat sesuatu kerja yang menyebabkan kemarahan manusia.
- Melaksanakan perkara-perkara yang wajib, fardhu dan nawafil.
- Ihklas menerima Qadha' dan Qadar Allah : Sabda Rasulullah saw yang bermaksud : "Apabila mendapat kesenangan dia bersyukur dan apabila dia ditimpa kesusahan dia bersabar maka menjadilah baik baginya."
2. Akhlak
dengan manusia
:
- Akhlak dengan Rasulullah : yaitu beriman dengan penuh keyakinan bahawa nabi Muhammad saw adalah benar-benar nabi dan Rasul Allah yang menyampaikan risalah kepada seluruh manusia dan mengamalkan sunnah yang baik yang berbentuk suruhan ataupun larangan.
- Akhlak dengan ibubapa : yaitu berbuat baik (berbakti) ke pada ibu bapa. Berbuat baik di sini mengandungi erti meliputi dari segi perbuatan, perkataan dan tingkah laku. Contohnya berkata dengan sopan dan hormat, merendahkan diri, berdoa untuk keduanya dan menjaga keperluan hidupnya apabila mereka telah uzur dan sebagainya. Firman Allah swt yang bermaksud : " Kami perintahkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapa."
- Akhlak dengan guru : Maksud dari sebuah hadith Nabi saw: "Muliakanlah orang yang kamu belajar daripadanya." Setiap murid dikehendaki memuliakan dan menghormati gurunya kerana peranan guru mengajarkan sesuatu ilmu yang merupakan perkara penting di mana dengan ilmu tersebut manusia dapat menduduki tempat yang mulia dan terhormat dan dapat mengatasi berbagai kesulitan hidup sama ada kehidupan di dunia ataupun di akhirat.
- Akhlak kepada jiran tetangga : Umat Islam dituntut supaya berbuat baik terhadap jiran tetangga. Contohnya tidak menyusahkan atau mengganggu mereka seperti membunyikan radio kuat-kuat, tidak membuang sampah di muka rumah jiran, tidak menyakiti hati mereka dengan perkataan-perkataan kasar atau tidak sopan dan sebagainya. Malah berbuat baik terhadap jiran tetangga dalam pengertiannya itu dapat memberikan sesuatu pemberian kepada mereka sama ada sokongan moral atau material.
- Akhlak suami isteri : Firman Allah swt yang bermaksud : "Dan gaulilah olehmu isteri-isteri itu dengan baik."
- Akhlak dengan anak-anak : Islam menetapkan peraturan terhadap anak-anak. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud : "Kanak-kanak lelaki disembelih aqiqahnya pada hari ketujuh dari kelahirannya dan diberi nama dengan baik-baik dan dihindarkan ia daripada perkara-perkara yang memudharatkan. Apabila berusia enam tahun hendaklah diberi pengajaran dan pendidikan akhlak yang baik."
- Akhlak dengan kaum kerabat : Firman Allah yang bermaksud : "Sesungguhnya Allah menyuruh kamu berlaku adil dan berbuat kebajikan dan memberi kepada kaum kerabat."
3. Akhlak terhadap makhluk selain manusia :
- Malaikat :Akhlak Islam menuntut seseorang muslim supaya menghormati para malaikat dengan menutup kemaluan walaupun bersendirian dan tidak ada orang lain yang melihat.
- Jin : Adab terhadap golongan jin antaranya Rasulullah melarang membuang hadas kecil di dalam lubang-lubang di bumi kerana ia adalah kediaman jin. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud : "Jangan kamu beristinjak dengan tahi kering dan jangan pula dengan tulang-tulang kerana sesungguhnya tulang-tulang itu adalah makanan saudara kamu dari kalangan jin."
- Haiwan ternakan : Haiwan yang digunakan untuk membuat kerja, maka tidak boleh mereka dibebani di luar kesanggupan mereka atau dianiaya atau disakiti. Malah ketika hendak menyembelih untuk dimakan sekalipun, maka hendaklah penyembelihan dilakukan dengan cara yang paling baik iaitu dengan menggunakan pisau yang tajam, tidak mengasah pisau di hadapan haiwan tersebut atau menyembelih haiwan di samping haiwan-haiwan yang lain.
- Haiwan bukan ternakan : tidak menganiayai haiwan-haiwan bukan ternakan seperti mencederakannya dengan menggunakan batu dan sebagainya.
- Alam : Manusia diperintahkan untuk memakmurkan sumber-sumber alam demi kebaikan bersama. Islam menetapkan bahawa alam ini tidak boleh dicemari dengan kekotoran yang boleh merosakkan kehidupan manusia dan kehidupan lainnya.
Dalam
Islam akhlak adalah bersumber dari dua sumber yang utama iaitu al-Quran dan
al-Sunnah. Ini ditegaskan leh Rasulullah saw dalam sepotong hadith yang
bermaksud : "Sesungguhnya aku diutuskan hanya semata-mata untuk
menyempurnakan akhlak yang mulia."
Allah swt telah memuji Rasulullah
kerana akhlaknya yang baik seperti yang terdapat dalam al-Quran, firman Allah
swt yang bermaksud : "Sesungguhnya engkau seorang memiliki peribadi
yang agung (mulia)."
Akhlak
mempunyai kedudukan yang paling penting dalam agama Islam. Antaranya :
- Akhlak dihubungkan dengan tujuan risalah Islam atau antara perutusan utama Rasulullah saw. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud : "Sesungguhnya aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia." Pernyataan Rasulullah itu menunjukkan pentingnya kedudukan akhlak dalam Islam.
- Akhlak menentukan kedudukan seseorang di akhirat nanti yang mana akhlak yang baik dapat memberatkan timbangan amalan yang baik. Begitulah juga sebaliknya. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud : "Tiada sesuatu yang lebih berat dalam daun timbangan melainkan akhlak yang baik."
- Akhlak dapat menyempurnakan keimanan seseorang mukmin. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud : "Orang mukmin yang paling sempurna keimanannya adalah yang paling baik akhlaknya."
- Akhlak yang baik dapat menghapuskan dosa manakala akhlak yang buruk boleh merosakkan pahala. Sabda Rasulullah saw yang bermaksud : "Akhlak yang baik mencairkan dosa seperti air mencairkan ais (salji) dan akhlak merosakkan amalan seperti cuka merosakkan madu."
- Akhlak merupakan sifat Rasulullah saw di mana Allah swt telah memuji Rasulullah kerana akhlaknya yang baik seperti yang terdapat dalam al-Quran, firman Allah swt yang bermaksud : "Sesungguhnya engkau seorang yang memiliki peribadi yang agung )mulia)." Pujian allah swt terhadap RasulNya dengan akhlak yang mulia menunjukkan betapa besar dan pentingnya kedudukan akhlak dalam Islam. Banak lagi ayat-ayat dan hadith-hadith Rasulullah saw yang menunjukkan ketinggian kedudukan akhlak dan menggalakkan kita supaya berusaha menghiasi jiwa kita dengan akhlak yang mulia.
- Akhlak tidak dapat dipisahkan dari Islam, sebagaimana dalam sebuah hadith diterangkan bahawa seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah saw : "Wahai Rasulullah, apakah itu agama?" Rasulullah menjawab : "Akhlak yang baik."
- Akhlak yang baik dapat menghindarkan seseorang itu daripada neraka sebaliknya akhlak yang buruk menyebabkan seseorang itu jauh dari syurga. Sebuah hadith menerangkan bahawa, "Si fulan pada siang harinya berpuasa dan pada malamnya bersembahyang sedangkan akhlaknya buruk, menganggu jiran tetangganya dengan perkataannya. Baginda bersabda : tidak ada kebaikan dalam ibadahnya, dia adalah ahli neraka."
- Salah satu rukun agama Islam ialah Ihsan, iaitu merupakan asas akhlak seseorang muslim. Ihsan iaitu beribadat kepada allah seolah-olah kita melihatNya kerana walauun kita tidak melihatNya, maka sesungguhnya Dia melihat kita.
Akhlak
merupakan garis pemisah antara
yang berakhlak dengan orang yang tidak berakhlak. Akhlak juga merupakan roh
Islam yang mana agama tanpa akhlak samalah seperti jasad yang tidak bernyawa.
Oleh itu salah satu misi yang dibawa oleh Rasulullah saw ialah membina kembali
akhlak manusia yang telah runtuh sejak zaman para nabi yang terdahulu ekoran
penyembahan berhala oleh pengikutnya yang telah menyeleweng.
Hal ini juga berlaku pada zaman
jahiliyyah yang mana akhlak manusia telah runtuh berpunca daripada mewarisi
perangai umat yang terdahulu dengan tradisi meminum arak, membuang anak,
membunuh, melakukan kezaliman sesuka hati, menindas, suka memulau kaum yang
rendah martabatnya dan sebagainya. Dengan itu mereka sebenarnya tidak berakhlak
dan tidak ada bezanya dengan manusia yang tidak beragama.
Akhlak juga merupakan nilai yang menjamin keselamatan daripada api
neraka. Islam menganggap mereka yang tidak berakhlak tempatnya dia dalam
neraka. Umpamanya seseorang itu melakukan maksiat, menderhaka kepada ibu bapa,
melakukan kezaliman dan sebagainya, sudah pasti Allah akan menolak mereka
daripada menjadi ahli syurga. Selain itu, akhlak juga merupakan
ciri-ciri kelebihan di antara manusia kerana ianya lambang kesempurnaan iman, ketinggian taqwa dan kealiman seseorang
manusia yang berakal. Dalam hal ini Rasulullah saw bersabda yang bermaksud : "Orang
yang sempurna imannya ialah mereka yang paling baik akhlaknya."
Kekalnya
sesuatu ummah juga kerana kukuhnya akhlak dan begitulah juga runtuhnya sesuatu ummah itu kerana
lemahnya akhlaknya. Hakikat kenyataan di atas dijelaskan dalam kisah-kisah
sejarah dan tamadun manusia melalui al-Quran seperti kisah kaum Lut, Samud,
kaum nabi Ibrahim, Bani Israel dan lain-lain. Ummah yang berakhlak tinggi dan
sentiasa berada di bawah keredhaan dan perlindungan Allah ialah ummah yang
seperti di Madinah pada zaman Rasulullah saw.
Ketiadaan
akhlak
yang baik pada diri individu atau masyarakat akan menyebabkan berlaku pelbagai krisis dalaman dan luaran seperti
krisis nilai diri, keruntuhan rumahtangga, masyarakat belia yang mundur dan
boleh membawa kepada kehancuran sesebuah negara. Presiden Perancis ketika
memerintah Perancis dulu pernah berkata : "Kekalahan Perancis di tangan
tentera Jerman disebabkan tenteranya runtuh moral dan akhlak."
Pencerminan diri seseorang sering
digambarkan melalui tingkah laku atau akhlak yang ditunjukkan. Malahan akhlak
merupakan perhiasan diri bagi seseorang sebagaimana aqidah merupakan tunjang
agama, syariat merupakan cabang dan rantingnya manakala akhlak adalah yang
mewarnai seperti bunga-bungaan yang menyerikan hiasan pokok tersebut.
Akhlak tidak dapat dibeli atau
dinilai dengan wang ringgit Ia wujud di dalam diri seseorang hasil daripada
didikan kedua ibu bapa atau penjaga serta pengaruh dari masyarakat sekeliling
mereka. Jika sejak kecil kita didedahkan dengan akhlak yang mulia, maka secara
tidak langsung ia akan mempengaruhi tingkah laku dalam kehidupan sehari-hari
hinggalah seterusnya.
Proses pembentukan sesebuah
masyarakat adalah sama seperti membina sebuah bangunan. Kalau dalam pembinaan
bangunan, asasnya disiapkan terlebih dahulu, begitu juga dengan membentuk
masyarakat mesti dimulakan dengan pembinaan asasnya terlebih dahulu. Jika kukuh
asas yang dibina maka tegaklah masyarakat itu. Jika lemah maka robohlah apa-apa
sahaja yang dibina di atasnya.
Akhlak amat penting kerana merupakan
asas yang dilakukan oleh Rasulullah saw ketika memulakan pembentukan masyarakat
Islam. Sheikh Mohamad Abu Zahrah dalam kitabnya Tanzim al-Islam Li
al-Mujtama' menyatakan bahawa budi pekerti atau moral yang mulia adalah
satu-satunya asas yang paling kuat untuk melahirkan manusia yang berhati
bersih, ikhlas dalam hidup, amanah dalam tugas, cinta kepada kebaikan dan benci
kepada kejahatan.
·
Islam menyeru agar manusia menghiasi jiwa dengan akhlak yang
baik dan menjauhkan diri dari akhlak yang buruk. Yang menjadi ukuran baik dan
burukna adalah syarak, iaitu apa yang diperintahkan oleh syarak, itulah yang
baik dan apa yang dilarang oleh syarak itulah yang buruk.
·
Lingkungan skop akhlak Islam adalah luas meliputi segala
perbuatan manusia dengan Allah, manusia dengan manusia dan manusia dengan
makhluk selain manusia.
·
Islam menghubungkan akhlak dengan keimanan. Orang yang
paling sempurna keimanannya ialah orang yang paling baik akhlaknya.
·
Adanya konsep balasan dan ganjaran pahala atau syurga oleh
Allah dan sebaliknya orang yang berakhlak buruk akan mendapat dosa atau disiksa
dalam neraka.
Akhlak
adalah sesuatu perilaku yang boleh diubah dan dibentuk, contohnya Saidina Umar
al-Khattab, sebagaimana keadaan beliau semasa berada di zaman jahiliyyah
berbanding keadaannya sesudah memeluk agama Islam. Dari sini dapat disimpulkan
bahawa akhlak merupakan sesuatu yang semulajadi tetapi ianya perlu dibentuk.
Terdapat beberapa cara untuk membentuk dan membina akhlak mulia. Antara
cara-cara itu ialah melalui :
1.
Pendidikan Iman sebagai Asas
Akhlak
Pendidikan
merupakan salah satu cara untuk mencorak manusia menjadi seseorang yang
beriman. Iman adalah asas kepada akhlak Islam. Tidak akan sempurna iman
seseorang jika tidak disertai oleh akhlak yang baik. Contohnya dengan
melaksanakan segala perintah Allah yang berupa ibadah kerana kesemua perintah
Allah tersebut bertujuan untuk membersihkan diri dan menyuburkan jiwa manusia
dengan sifat-sifat terpuji.
Lantaran
itu setiap ayat al-Quran menyeru manusia berbuat baik dan mencegah manusia
daripada melakukan perbuatan mungkar. Biasanya didahului dengan panggilan "Wahai
orang-orang yang beriman" kemudian barulah diikuti dengan perintah
atau larangan. Iman yang teguh tetap memerlukan akhlak yang teguh. Jika berlaku
kemerosotan akhlak di kalangan manusia, puncanya adalah kelemahan iman dan
tertakluk kepada kefasikan atau kejahatan yang dilakukan oleh seseorang.
Pendidikan
iman bolehlah disimpulkan sebagai suatu pemulihan tenaga keimanan seseorang
supaya dapat mempertahankan diri manusia daripada segala kerendahan dan
keburukan serta dapat mendorong manusia ke arah kemuliaan.
2.
Melalui Latihan dan Bimbingan
Pendidik Berkualiti
Pendidikan
yang diberikan itu hendaklah bermula dari rumah yang ditangani oleh ibu bapa.
Selepas itu barulah berpindah ke peringkat sekolah hingga ke pusat pengajian
tinggi bagi pendidikan berbentuk formal. Ibu bapa seharusnya mempunyai
keperibadian dan akhlak yang mantap sebagai pendidik dan pembinbing seperti
lemah lembut dalam pertuturan, pergaulan, sabar, lapang dada, istiqamah,
berwawasan dan seumpamanya.
3.
Mengambil Rasulullah saw Sebagai
Contoh
Rasulullah
adalah contoh teladan dan ikutan yang paling tepat bagi semua peringkat
kehidupan. Bersesuaian dengan itu, Allah swt telah berfirman bahawa Nabi
Muhammad saw diutuskan kepada manusia untuk menyempurnakan akhlak di kalangan
mereka. Firman Allah yang bermaksud : "Demi sesungguhnya bagi kamu pada
diri Rasulullah saw itu contoh ikutan yang baik bagi orang-orang yang sentiasa
mengharapkan keredhaan Allah dan balasan baik di hari akhirat serta sentiasa
menyebut dan memperingati Allah dalam masa senang dan susah."
Contoh-contoh akhlak Rasulullah saw :
1. Akhlak Rasulullah saw dengan Allah swt
·
Mengabdikan diri setiap detik dan masa kepada Allah dengan
penuh kepatuhan, ketaatan, kecintaan dan kesyukuran yang tidak berbelah bagi
terhadap Allah di samping redha dengan apa yang telah ditentukan oleh Allah
kepadanya.
·
Melaksanakan kewajipan yang wajib atau difardhukan serta
amalan-amalan sunat seperti bangun malam mengadakan Qiyamullail, berpuasa
sunat, zikir, istighfar, doa, tasbih, tahmid dan sebagainya.
2. Akhlak Rasulullah saw dengan sesama manusia
·
Akhlak Rasulullah saw meliputi aspek kekeluargaan, soaial,
ekonomi, politik dan sebagainya. Dari aspek kekeluargaan, Rasulullah saw
berjaya mewujudkan suasana yang harmoni dan Rasulullah saw pernah bersabda : "Rumahku
adalah syurgaku."
·
Rasulullah saw merupakan seorang yang bertanggungjawab,
sentiasa memberi kasih sayang, berlemah lembut dan bertolak ansur terhadap
semua ahli keluarganya.
·
Rasulullah saw juga selalu berbincang dengan para sahabat
dan menghargai pandangan yang diberikan oleh mereka.
·
Begitu juga akhlak dan sikap Rasulullah saw terhadap orang
bukan Islam iaitu menghormati mereka, bersopan santun dan memberi haknya kepada
mereka terutama dari segi kejiranan. Contohnya kisah baginda dengan seorang
wanita Yahudi (jirannya) yang akhirnya wanita Yahudi tersebut telah memeluk
Islam atas keprihatinan, kesabaran dan kemuliaan akhlak yang ditonjolkan oleh
Rasulullah saw.
3. Akhlak Rasulullah saw dengan makhluk lain.
·
Rasulullah saw begitu peka dan prihatin terhadap makhluk
yang lain seperti haiwan, tumbuha-tumbuhan dan alam sekitar.
·
Rasulullah saw menasihati umatnya supaya berlaku ihsan
kepada haiwan dan binatang ternakan serta tidak menzalimi atau menyiksa mereka.
Demikian juga tumbuh-tumbuhan dan alam sekitar.
I. FAKTOR-FAKTOR
KERUNTUHAN AHLAK
1. lingkungan sosial
Faktor lingkungan
sosial
banyak mempengaruhi pembentukan peribadi seseorang. Antaranya ialah :
- Individu yang hidup dalam keluarga yang tidak mengamalkan cara hidup yang berakhlak, maka jiwanya akan terdidik dengan tingkah laku, tutur kata dan gaya hidup yang tidak baik.
- Kehadiran teknologi canggih dalam media massa sama ada bercetak atau elektronik juga sedikit sebanyak memberi kesan dalam pembentukan akhlak seseorang yaitu melalui adegan-adegan ganas dan berunsur seks yang boleh merosakkan jiwa mereka.
- Pengaruh rakan sebaya dan masyarakat sekeliling juga merupakan faktor yang membentuk keperibadian dan akhlak seperti tingkah laku, tutur kata dan cara bertindak.
- Permasalahan keluarga yang melibatkan ibu bapa contohnya pergaduhan dan perceraian boleh membawa kepada permasalahan sosial seperti lari dari rumah, menyertai rakan sebaya mahupun kumpulan yang rosak akhlaknya sehingga membawa kepada pergaulan bebas, perzinaan, pengambilan dadah, pelacuran (bohsia) dan seumpamanya.
- Budaya masyarakat yang cenderung ke arah liberalisme juga membawa masyarakat kini mudah terjebak dengan budaya rock, rap, lepak dan seumpamanya.
2. Nafsu
Nafsu
adalah anugerah Allah swt kepada manusia dan nafsu juga adalah musuh sebati
dengan diri manusia yang melaksanakan hasrat nafsu manusia. Manusia yang
terlalu menurut kehendak nafsunya akan terdorong untuk melakukan keburukan.
Seandainya nafsu tidak dapat dikawal, sudah asti boleh menghilangkan maruah
diri, agama dan nilai budaya sesebuah masyarakat dan membawa kepada kemungkaran
sebagaimana berlaku dalam masyarakat kini.
3. Syaitan
Satu lagi
musuh ghaib yang sentiasa mendampingi manusia dengan memperalatkan nafsu
manusia iaitu syaitan. Fungsi syaitan adalah sebagai agen perosak akhlak
manusia berlaku sejak Nabi Adam a.s. dan berterusan hingga ke hari kiamat.
Kesimpulannya setiap manusia yang
hidup terpaksa menghadapi ujian dan cubaan hidup dalam usaha melatih diri
menjadi manusia yang berakhlak dan bersedia menghadapi segala rintangan.
J.
CARA-CARA MENGATASI DAN MEMEPERBAIKI AKLAK DALAM ISLAM
- Menguatkan nilai-nilai aqidah dan keimanan dalam jiwa.
- Mengawal pancaindera daripada melihat atau mendengar perkara-perkara yang membangkitkan atau menguatkan syahwat dan hawa nafsu yang menjadi punca segala sifat buruk dan keji.
- Mempelajari huraian atau penjelasan al-Quran dan Hadith serta penafsirannya oleh para ulama mengenai akhlak terpuji untuk membersihkan jiwa.
- Melatih diri membiasakan perbuatan-perbuatan baik seperti ibadah berupa solat, puasa dan lain-lain dan menjauhkan diri daripada segala perbuatan buruk dan keji.
- Berkawan dan berjiran dengan orang-orang yang berakhlak mulia kerana kawan atau jiran memberi kesan atau pengaruh dalam pembinaan akhlak seseorang.
- Mempelajari kehidupan para nabi, sahabat, ulama atau auliya dan menjadikan kehidupan mereka sebagai contoh teladan dalam kehidupan kita.
- Dalam segala tindak tanduk kita hendaklah sentiasa mengikuti dan menggunakan akal fikiran dan janganlah mengikut perut dan hawa nafsu kita.
- Sentiasa berdoa memohon bantuan Allah swt agar dilengkapkan diri dengan akhlak yang mulia dan mendapatkan perlindungan daripada perkara-perkara yang tidak diingini.
BAB III
PENUTUP
A.
Kesimpulan
Ahlak merupakan suatu perlakuan yang tetap sifatnya di dalam
jiwa seseorang yang tidak memerlukan daya pemikiran di dalam melakukan sesuatu
tindakan. Berdasarkan apa yang telah menjadi pokok bahasan pada materi di atas, maka
secara sederhana dapat di tarik sebuah kesimpulan yaitu ahlak merupakan
cerminan dari agama islam itu sendiri, dimana bila ahlak seorang manusia
mencerminkan sebuah kebaikan, kesucian, kesopanan dan lain sebagainya yang
bertujuan menggapai rido allah swt. Yang menjadi ukuran baik dan burukna ahlak adalah syarak, iaitu apa yang
diperintahkan oleh syarak, itulah yang baik dan apa yang dilarang oleh syarak
itulah yang buruk. Perkembangan teknologi dapa mempengaruhi lingkungan
serta kebudayaan masyarakat. Apabila dalam dingkungan masyarakat tersebut tidak
memiliki tembok yang kuat, niscaya keruntuhan Ahlak dan morallah yang akan terjadi.
Yaitu di mulai dengan hilangnya norma-norma dalam masyarakat tersebut.
B.
Saran
Kerusakan ahlak
pada manusia di sebabkan oleh pengaruh lingkungan yang semakin hari, semakin
kebarat baratan yang selalu menurutu hawa nafsu yang menggebu-gebu dalam
menggapai ataupun meraih sebuah tujuan. Namun dengan adanya pengaruh syaitan
yang sangat kuat dalam diri manusia itu sendiri, yang menjadikan tujuan yang baik, menjadi merosot kearah keburukan
yang menyesatkan kehidupan manusia baik di dunia maupun akherat. Untuk itu
marilah kita secara sadar dan bersama-sama menjalanka kaidah dan menguatkan
nlai-nilai aqidah islam dalam jiwa kita degan sebaik-baiknya.
Post a Comment for "contoh makalah akhlak dalam islam"